Türkiye'de Lisans Pazarı Ve Lisansın Önemi

Türkiye'de Lisans Pazarı Ve Lisansın Önemi

Türkiye’de Lisans Pazarı Ve Lisansın Önemi

 

Markaların, karakterlerin, spor takımları isimlerinin, kolej logolarının ve sanat eserlerinin lisanslanması, başka bir deyişle “merchandising” şu anda tüm dünyada büyük bir sektör olmuştur. Bu sektör, önceleri bir moda gibi başlamış olmasına rağmen, zamanla patlama yaparak, perakende anlamda, 2016 yılında tüm dünyada 272.2 milyar doları aşan bir sektör hâline gelmiştir. Bu sektör, mülkiyetlerindeki ‘şeyleri’ lisanslamak konusunda yeterince bilgili olan ürün sahipleri için, geniş bir tüketici ürünleri yelpazesinde olmak üzere, yüksek oranda telif gelirleri sağlamaktadır. Dünya’da 272.2 milyar dolarlık lisans gelirlerinin dağılımında ilk beşte yer alan şirketler ve ciroları şöyledir;

The Walt Disney Company 56.6 milyar dolar,

Meredith Corpration 22.8 milyar dolar,

PVH Corp. 18 milyar dolar,

Iconix Brand Group 12 milyar dolar

Warner Bros. Consumer Products 6.5 milyar dolar. 

Türkiye dünya ekonomistlerinin verilerine göre yükselen ülkeler olarak nitelendirilen BRICT (Brezilya, Rusya, Hindistan, Çin,Türkiye) ülkelerden biridir. Dünya’daki bu pazarda Türkiye’nin durumunu ele alacak olursak eğer, Türkiye'de lisanslama sektörünün güvenle ve hızla  büyüdüğünü görmekteyiz. Lisanslı malların perakende satışlarında % 9.9 artış ile, Türkiye, 2015 yılında ilk defa lisanslamada büyümesi ile küresel ilk 10  arasına katılmıştır.

Türkiye bu bölgede yükselen ekonomik bir devdir ve İstanbul Türkiye'yi dünyaya açmak için bir potansiyele sahiptir. Bu şehir, Orta Doğu ve Balkanlar'ın moda merkezidir. Bugün itibariyle, hızlı tüketim ürünleri '(FMCG) pazarı büyüyor ve daha önce hiç tecrübe etmediği bir genişleme yaşıyor. Büyümesinin arkasında yatan ana kaynak, eş-markanın da lisanslanmasının yanında, potansiyel markaların gelir akışları ekleyerek geldiğinde bir katalizör gibi davranan önemli bir kaynak olmasıdır.  Ayrıca, lisanslı ürünlerin üreticileri markanın ve karakterin gücünü ürünlerinde kullanmasıdır. Bu Lisans kullanımı sadece kendi marka bilinirliğinin artışına yardımcı olmamakta, aynı zamanda yüksek satış hacimleri ile, bu rekabetçi ticaret arenasında lisanslı ürün üreten firmaların rakiplerini geride bırakmalarında itici bir güç olduğu gözlemlenmektedir. Türk şirketleri için 30 yıllık lisans geçmişi olan bazı Amerikalı ve Avrupalı şirketlerin, başarı düzeylerine ulaşmak kolay değil ve de aynı zamanda o kadarda zor değildir. Doğru lisans aracı ve doğru lisanslama stratejileri ile ilerlendiğinde bu küresel dünya pazarında lisans faaliyetlerinden gelir elde etme işlemi limitsiz bir gökyüzü gibidir.

Günümüzde birçok Türk üretici firma gerek rekabet stratejisi olarak gerekse de piyasada ki lisans eğiliminden kazanç sağlamak için lisanslı ürün üretimine başlamıştır. Bu ister büyük ölçekli olsun ister küçük ölçekli olsun bir çok firmanın artık rekabet ve büyüme stratejisi arasında yer alan bir faaliyettir. Son zamanlarda özellikle yerli yapım karakterlerin lisanslamasında aktif görev alan firmalar yalnızca lokal bölgede satış hacimlerini büyütmekle kalmıyor, yerli lisansların aynı zamanda globalde satış haklarını da alarak pazarlarını büyütme imkanı yakalıyorlar.

Lisanslama faaliyetlerinin ticari etkinliği ve etkilerinin yanında kültürel bir aktarım sağlaması ise çok daha büyük bir öneme sahiptir. Bugün lisans devi olan mülkiyet sahipleri ve lisansiye adı verilen lisanslı ürün üreticileri kendi kültürlerini dış dünyaya bu yolla aktarmaktadır.

Kültür endüstrisi, bir eserin popüler hale getirilmesini ve her alanda; sektörde faaliyet göstermesini, bu yolla hem kültür transferinin yapılmasına hem de ülkeye gelir girmesini sağlamayı amaçlamaktadır. Kültür endüstrisi uzun vadeli bir süreçtir. Hedef kitlesi çoğunlukla gençlerden oluşmaktadır. Davranışlardan, karar kriterlerine, kıyafetten, saç stiline, ayakkabıdan oyuncağa kadar her alan kültür endüstrisinin sınırları dahilindedir.

Bu minvalde ‘Merchandising’ konusu ince düşünülmeli, gelecek nesillere bir şeyler aktarırken doğru ve sağlıklı planlama yapılmalı, sektördeki kişilerin de bu doğrultuda bilimsel veriler ışığında hareket etmeleri elzemdir. Çünkü kültür endüstrisi geleceği şekillendirmektedir.

 

 

 

Benzer Gönderiler:

Tel : +90-212-296 4272
info@gbsa.com.tr